Deze twintig minuten zullen je leven veranderen.

Ben je net als zovelen toe aan rust in je hoofd en ontspanning in je lijf?
Wil je van dat gehaaste, gestreste gevoel af?
Wil je op een diepere laag verbinding maken met jezelf, de mensen om je heen en met de kracht van het leven?

Dat gaat niet vanzelf. Anders had je het al wel gedaan.

“Wanneer je blijft doen wat je altijd al hebt gedaan, zullen je krijgen wat je altijd al hebt gekregen”.

Er is iets wat je roept om deze tekst te lezen.
En er is iets wat jij kunt doen om je leven te veranderen.

Er is wat geduld bij nodig, en wat discipline. En een besluit, om het te gaan doen. (wat, dat lees je straks…).
Verder heb je een yogamatje nodig, een meditatiekussen of stoel en een klokje.
(mocht je willen afhaken bij het lezen van yogamatje, lees dan vóóral verder)
Je kent waarschijnlijk vele trucs om “het niet te hoeven doen”.

Ik wil je uitnodigen, uitdagen, waar nodig je een schop onder de kont geven 😉 om de komende veertig dagen een commitment aan te gaan met jezelf. Om twintig minuten, íedere dag, de practice uit te voeren zoals hieronder beschreven.

Veertig dagen? Jawel!
Het duurt veertig dagen om nieuwe verbindingen in de hersenen te vormen. Het heeft ook jaren geduurd om jou zó te programmeren om de dingen te doen zoals je ze nu doet.

Het zal je wonderbaarlijk goed doen.
Het zal niet altijd makkelijk zijn (anders zou het ook geen uitdaging zijn, toch)
En de resultaten zijn verbluffend.

Je gaat een aantal simpele en oeroude oefeningen doen.
Ademen. Bewegen. En stil zitten. Alles met aandacht en focus.
De focus die jij zal meebrengen.
Samen met de afspraak met jezelf en met mij om het te doen.
Iedere dag. 40 dagen.

Ga je mee op reis?

Zorg dat je een plek hebt of creëert waar je iedere dag ruimte voor jezelf hebt. Het liefst in de ochtend, vlak na het opstaan, of anders wanneer je thuiskomt uit je werk.
Zorg dat je even hebt gedoucht, zeker wanneer je dit later op de dag doet.

Je zult de instructies waarschijnlijk een paar keer door moeten lezen.
Wanneer je wat kennis van yoga en meditatie hebt dan is dat mooi meegenomen.
Wanneer je meer uitleg nodig hebt dan kun je hier en hier kijken. Het zal je een paar minuten van je tijd kosten.
Nadat je het een aantal keer hebt gedaan wordt het gemakkelijker.
Je kunt ook een workshop bij me volgen, of iemand vragen die je een goede zonnegroet kan leren.
En ik heb niet gezegd dat het heel makkelijk zal zijn, toch?

Rol je matje uit, leg een klokje zichtbaar neer en zorg dat je niet gestoord kunt worden. En zorg dat je makkelijke kleding aan hebt.
Wanneer je tijdens een oefening duizelig wordt of pijn voelt dan ga je waarschijnlijk te snel. En dan vertraag je wat of neem je even rust.

Doe alles wat ik je vraag met liefde en zachtheid voor jezelf.

Er zijn vier stappen te doen:
1. Een serie zonnegroeten,
2. Aankomen/verbinden op je meditatiekussentje/stoel
3. Een simpele ademoefening
4. Ademen met aandacht

Succes, en veel geluk op weg naar je nieuwe leven

1. Sta vooraan de yogamat. Voor de eerste paar ademhalingen voel je alleen maar hoe je staat. Voel je de voeten op de mat.
Je ademt wat langzamer en dieper in en uit als normaal.
Dan start je met de zonnegroet, die je in totaal 10 minuten gaat doen.
De eerste paar keer doe je hem langzaam. Met een extra ademhaling tussen de houdingen.
Wanneer je weer rechtop staat tussen een serie in, adem je langzaam en diep naar een plek zo’n vijf centimeter onder de navel. Daar waar je centrum is.
Dan doe je de rest van de zonnegroeten op een tempo wat voor jou goed te doen is.
Per ademhaling één houding, dus met twaalf ademhalingen sta je weer rechtop. (deze hoef je niet te tellen, dat gat vanzelf).
Steeds een langzame en diepe ademhaling wanneer je weer rechtop staat, voordat je met de volgende serie start.
Wanneer je klaar bent blijf je nog een aantal diepe ademhaling staan en voel je in je lijf wat er allemaal gebeurt.

2. Je gaat zitten op je meditatiekussentje of stoel.
Zorg dat je met een rechte rug kunt zitten. In kleermakerszit, in de heldenhouding of eventueel op een stoel. Zolang jij maar goed rechtop kunt blijven zitten.
Neem even een paar diepe ademhalingen om op het matje aan te komen.
Adem jezelf rechtop door de ruggengraat omhoog te verlengen en dan te ontspannen.
Ga dan in gedachten naar de ruggenwervel, en stel je voor dat deze groeit en langer wordt, diep de aarde in.
Waar je contact maakt en verbinding legt met de liefde en de kracht van de aarde. De aarde is je thuis. Geeft je voeding en draagt je.
Voel dit een paar ademhalingen.
Vandaar kom je weer terug in je ruggenwervel, en reik je door de kruin heen omhoog, waar je contact maakt met het licht van de zon.
De zon met zijn helende gouden stralen. Die je dag verlicht, je innerlijk weten en intuïtie activeert.
Voel dit een paar ademhalingen.
Adem dan naar het hart, en voel een gevoel van dankbaarheid. Voor dit moment, je lichaam, voor iets waar je dankbaar voor bent.
Voel dit een paar ademhalingen.

3. Leg dan de linker duim op de navel en de linkerhand plat op de onderbuik.
Leg de rechterhand met de handpalm open op het hart.
Adem langzaam en vol in door de neus, te beginnen naar de hand op de onderbuik. Vul de onderbuik, het middenrif en het borstgebied met lucht. Aan het einde van de inademing voel je ook de rechterhand, die op het hartgebied ligt, omhoogkomen.
Heb je vol ingeademd, dan laat je de lucht rustig weer naar buiten stromen door de neusgaten. Je voelt aan de handen dat de lucht weer uitstroomt.
Aan het einde van de uitademing breng je het gebied van de navel richting de ruggenwervel en leeg je de longen helemaal.
Doe dit een minuut of drie, vier.

4. Leg de handen ontspannen neer, op de knieën of de bovenbenen.
De resterende zes á zeven minuten adem je rustig in en uit door de neus, met de aandacht op de plek tussen de wenkbrauwen.
Je telt de inademing: 1 Ohm, de uitademing 2 Ohm, inademing 3 Ohm etc. etc. als een verstilde, innerlijke chant.
Ben je de tel kwijt, dan begin je weer bij één.
Je zult merken -zeker in het begin- dat er gedachten komen. Over wat je straks te doen hebt. Over gisteren, van alles en nog wat zal er voorbijkomen. Dit is de monkey mind, die van hot naar her springt.
Het enige wat je doet is ademen. Merk je dat je in het denken schiet, neem dat waar en kom weer terug naar de ademhaling. Telkens weer. Telkens weer.
Na verloop van tijd zal de gedachtenstroom rustiger worden. Zal de ruimte tussen de gedachtes toenemen, en zal je steeds meer de rust kunnen ervaren die er is.
Na twintig minuten in totaal eindig je de meditatie met handen gevouwen voor het hart, en kun je een buiging maken naar jezelf.

Dit is de practice, dit is de oefening die je geleidelijk rust, ontspanning, energie en verbinden zal brengen. Gegarandeerd!
Practice is iets wat je regelmatig beoefent, zodat je er de vruchten van kunt plukken.

Wil je persoonlijk instructie dan kun je een afspraak met me maken om deze methode goed te leren.
Wil je meer de verdieping in, en een fijne dag, weekend of week beleven in afstemming en met gelijkgestemden, dan ben je van harte welkom op een yogadag, weekendretraite, oud-en-nieuw retraite of vakantieweek.

Veel geluk!

Marcel Schut
www.innertune.nl
www.spirituelevakantie.org
marcel@innertune.nl
06 – 30849615

Share This